مغز انسان شامل مجموعه ای از توانایی های شناختی زیادی همچون حافظه، استدلال،  تمرکز، تصور، خلاقیت و شهود است. 

 هنگامی که هر کدام از آنها بهبود بخشیده می شود بقیه عملکرد ها نیز شامل تاثیر می شوند تاثیر گذار ترین این توانایی ها تمرکز نام دارد که دارای اهمیت زیادی می باشد زیرا به یک دلیل مهم، یک سر و گردن بالاتر از بقیه قرار دارد. اما تمرکز چیست که تا این حد می تواند زندگی انسان را تحت تاثیر خود قرار دهد. می توان اصلی ترین عضله مغر انسان را تمرکز دانست  

 مغز انسان شامل مجموعه ای از توانایی های شناختی زیادی همچون حافظه، استدلال،  تمرکز، تصور، خلاقیت و شهود است. 



عملکرد اجرایی مغز و ذهن و توانایی اصلی است که کلیه توانایی های ذهنی دیگر را کنترل می کند. بهبود تمرکز بیشترین تاثیر را بر عملکرد ذهنی و قدرت مغز بشر دارد. مغزی با عملکرد اجرایی ضعیف به مثابه شرکتی با مدیر عامل ناکارآمد است. هر قدر قدرت تمرکز فرد بیشتر باشد، زندگی بیشتر قابل کنترل می شود. داشتن قوه تمرکز قوی کنترل داشتن بر زندگی و مسلط بودن بر آن است، در مقایسه با کنترل شدن توسط زندگی و در قعر زندگی بودن. یعنی صاحب ذهن و آینده خود باشید یا برده گذشته خود. با یک مثال ساده می توان توضیح داد که تمرکز چیست و فرق میان نوع قوی و ضعیف تمرکز چیست؟ تمرکز ضعیف و پراکنده ممکن است گرم و با حرارت به نظر برسد، در صورتی که در حالت قوی، تیز و پر زور است، مانند وقتی که از ذره بین برای متمرکز کردن نور خورشید استفاده می کنید. نور خورشید پراکنده گرم و آرامش بخش است در حالی که نور متمرکز بسیار قدرتمند می شود. در نهایت، مهم ترین مساله این است چگنه باید به بهترین چیزهایی که زندگی می تواند به شما عرضه کند، دست یابید.

حال می دانیم که تمرکز چیست ، الزامیست هر فرد میزان تمرکز خود را و برای افزایش آن باید چه راهکاری در پیش بگیرد. اغلب مردم نمی دانند که تا چه حد در کنترل کردن تمرکز خود موفق هستند زیرا آن را اصلا تجربه نکرده اند و هیچ  مرجعی برای مقایسه ندارند. بیشتر مردم ذهن خو درا در برابر عوامل داخلی و خارجی قرار داده اند و در نتیجه زندگی آنان نیز تحت تاثیر این عوامل قرار می گیرد. افراد بی دقت دارای قدرت تمرکز پائین می باشند و به سختی می توانند فکر خود را بر روی یک موضوع واحد متمرکز کنند. این افراد به سادگی پس از چند دقیقه از انجام کاری که برایشان جذاب نیست خسته می شوند اما می توانند بر روی کارهای مورد علاقه خود بصورت اتوماتیک و بدون تلاش تمرکز کنند، اما تمرکز عمدی و آگاهانه برای سازماندهی و اتمام کارها یا یادگیری چیزهای جدید برایشان دشوار است. این افراد به سختی می توانند پروژه ها را در زمان مقرر به اتمام برسانند و معمولا در دقیقه نود موفق به انجام این کار می شوند. آنها بین کارها و چیزهای مختلف سرگردان هستند، انجام کارها را به تعویق می اندازند و آن را فراموش می کنند و نیاز به تقویت حافظه خود دارندتند. مرتبا تصمیم های بد می گیرند، بدون تفکر و دوراندیشی دست به اقدام می زنند، از وقت سایر مردم استفاده نادرست می کنند و خود نیز دائما دچار نگرانی و استرس می شوند.

اگر هر کدام از این نشانه ها را در خود مشاهده می کنید، برای افزایش تمرکز خود تلاش کنید  به سختی فکر خود را بر روی کارهایی متمرکز می کنید که باید به اتمام برسند کنترل کم بر روی اقدامات ضربتی و ناگهانی به سادگی توسط صحنه ها و صداهای غیر مرتبط دچار حواس پرتی می شوید بی قراری و بی حوصلگی مکرر خستگی مکرر تحمل و ظرفیت کم در مواجهه با ناامیدی بی قراری فیزیکی و تمایل به رفتارهای اعتیادآور عدم توانایی در پرداختن به جزییات و انجام اشتباهات متعدد بر اثر بی دقتی به ندرت می توانید دستورالعل ها را  با دقت و کامل انجام دهید گم کردن  یا  فراموش کردن چیزهایی مانند مداد، کتاب و ابزار مورد نیاز برای انجام کارها برنامه ریزی برای آینده و پیگیری برنامه ها برایتان مشکل است برنامه ریزی درباره ترتیب انجام کارهای مختلف برایتان دشوار است تشخیص اختلال کمبود توجه (ADD) و اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) برای فرد این ها تمامی علائم عدم تمرکز حواس در فرد می باشد که باید با بروز هر کدام از آنها به فکر تقویت تمرکز و حافظه  در خود باشد  افراد بسیاری هستند که در کار و یا در زندگی شغلی و شخصی از تمرکز بالایی برخوردار هستند. آنها افراد موفقی هستند و برای رسیدن به اهداف خود تلاش می کنند. اما این افراد زمانی که قصد درس خواندن دارند نمی توانند تمرکز کامل داشته باشند. نمی توانند آن طور که می خواهند جذب درس شوند و به عبارتی نمی توانند برای درس خواندن تمرکز کنند. گروه دیگری نیز وجود دارد که شامل دانش آموزان و یا دانشجویان موفقی هستند که می خواهند برای امتحانات و یا ورود به دانشگاه آماده شوند اما تمرکز برای درس خواندن ندارند. هنگامی که قرار است درس بخوانند از تمرکز کافی برخوردار نیستند و نگران موفقیت خود هستند. 

اگر شما هم جز یکی از دو گروه بالا هستید در ادامه راهکارهای عدم تمرکز در درس را می توانید پیدا کنید. یکی از پایه ای ترین نیازهای درس خواندن بودن در یک محیط مناسب است. محیط تاثیر زیادی بر تمرکز شما دارد با این حال در بسیاری اوقات از آن چشم پوشی می کنیم. تا کنون ایمیل ها و پیام های زیادی دریافت کرده ام که افراد از عدم تمرکز خود برای درس خواندن شاکی بوده اند. وقتی پیام های آنها را می خواندم موضوعی بسیار پررنگ در پیام آنها انگیزه بود. آنها از تمرکز خود شاکی بودند اما مشکل اصلی آنها نبود انگیزه است. پاسخ به سوالات زیر به شما کمک می کند تا انگیزه خود از درس خواندن را پیدا کنید. اگر هیچ کدام از دو مورد بالا مشکل شما نیست پس ممکن است با حجم زیاد درس ها و افزایش نگرانی رو به رو شده باشید. وقتی هدفی دارید و برایتان مهم است سطح نگرانی افزایش پیدا می کند. افراد زیادی را دیده ام که به دلیل اینکه حجم درس هایشان زیاد است و برنامه درستی برای مطالعه ندارند هنگام درس خواندن آرامش ندارند، ترجیح میدهند از درس خواندن فرار کنند و خود را با کارهای غیر ضروری سرگرم می کنند.

 منبع : motalesharif.com