مارهای مورد استفاده سرم‌سازی در معرض تهدیدند

مدیرکل دفترحیات وحش سازمان محیط زیست با اعلام اینکه ۶ مار مورد استفاده سرم سازی رازی در معرض تهدید هستند از ارسال پیش‌نویس موافقت‌نامه‌ای به این مؤسسه برای مدیریت برداشت مار از طبیعت خبرداد.

مدیرکل دفترحیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مهر از ارسال موافقت‌نامه‌ای به سرم‌سازی رازی برای مدیریت برداشت مارها از طبیعت خبر داد.


مجید خرازیان مقدم با اعلام اینکه ۶ گونه مار سمی که مورد استفاده موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی قرار می‌گرفته، در معرض تهدید هستند، گفت: تاکنون استفاده از سم این مارها رایگان بوده است.


وی با بیان اینکه تصور غالب بر این بوده که برداشت انسان از طبیعت هزینه‌ای ندارد، تصریح کرد: این در حالی است که اگر کسی می‌خواهد از مارهای سمی استفاده کند، باید در بحث تکثیر و پرورش مارهای سمی با هدف استحصال سم، ورود کند.


مدیرکل دفترحیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به اینکه کارگروه حفاظت از مارها که اخیراً تشکیل شد در این زمینه چه فعالیتی انجام داده است گفت: فعالیت این کارگروه منتج به این شد که پیش نویس موافقت‌نامه‌ای برای این موضوع تهیه شود.


خرازیان مقدم با بیان اینکه همه دغدغه‌های ما در این موافقت‌نامه تأمین شده است اعلام کرد: پیش‌نویس این موافقت‌نامه را به مؤسسه رازی داده‌ایم و دوبار هم نامه زدیم که جواب بدهید. مشکل اینجاست که تا الان چون برداشت از طبیعت رایگان بوده می‌گفتند چرا مثلاً دو تا برداشت کنیم؟ چهارتا مار برداشت می‌کنیم!


وی تأکید کرد: حرف ما حرف غیرمنطقی نیست. ما می‌گوییم اگر می‌شود سم را در مراکز تکثیر در اسارت استحصال کرد، چرا از گونه های در معرض انقراضمان در طبیعت برداشت می‌کنیم؟


مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست توضیح داد: اگر این سم را با همان کیفیت و کمیت می‌شود در مراکز تکثیر به دست آورد دلیلی ندارد که برداشتی از طبیعت انجام شود و این موضوع باید مورد بررسی قرار بگیرد. اما اگر تحقیقات تأیید کرد که نمی‌شود آن وقت می‌توان با مدیریت مناسب از طبیعت برداشت کرد.


خرازیان مقدم با تاکید بر اینکه تحقیقات لازم برای استحصال سم از مارهای در اسارت از سوی سازمان حفاظت محیط زیست صورت گرفته است، افزود: در مورد شنیده‌های مربوط به صادرات واکسن و سرم از سوی موسسه سرم‌سازی رازی به وزارت بهداشت نامه‌ای ارسال کردیم و در آن این شنیده‌ها را انعکاس دادیم، اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم. در جلسات متعدد نیز با اعضای این وزارتخانه موضوع را مطرح کردیم ولی آنها صحت مساله را قبول نکردند.

منبع:doe.ir