بنما چیست ؟ شاید برای شما هم پیش آماده باشد که بخواهید با مفهوم آبنما ، انواع آبنما و مدل های آبنما آشنا شوید. تیم تخصصی ما با توجه به دانشی که در این زمینه دارد ، به شما کمک می کند تا بیشتر با مدل ها و سبک های نوین آبنما آشنا شوید.


آبنما چیست ؟

در بیان ساده میتوان گفت آبنما سازه ای است که میتوان در محیط داخل و خارج (حیاط ،باغ ،باغچه، رستوران ، آپارتمان، ویلا و ...) با عمق کمی از آب حداقل 60 سانتی متر اجرا نمود که باتوجه به سلیقه افراد از مصالح متفاوتی اعم از سنگی ، شیشه ای ،صخره ای ، سیمانی، سفالی حتی یونلالیت و فایبر گلاس ساخته می شود به طور مثال از آبنمای شیشه ای بیشتر برای ادارات و فضای داخلی استفاده میشود واز آبنمای صخره ای برای رستوران ها ، سفره خونه ها و فضای خارجی استفاده می شود.
فضای آبنما از جمله نکات حائز اهمیتی است، که  اصولا باید دور از هر نوع  آلودگی باشد. باتوجه با اینکه فضای آبنما بسته می باشد ، نباید باعث آلوده شدن آن شد، تا پمپ آن دچار مشکل نشود و بتوان باصدای دلنشینی که از جریان آب درآن بوجود می آید و همچنین نمای زیبایی که بانورپردازی و مجسمه های آبنما تزئین میشود استفاده نمود.
امروزه روش های ساخت آبنما متفاوت می باشد و مطابق با اینکه از چه مصالحی استفاده می نمائید، قیمت آن نیز متفاوت می باشد. قابل ذکر است  آبنما به  صورت پیش ساخته و حتی رومیزی برای خانه های مسکونی فروخته میشود که مزایایی  از قبیل : حمل و جابه جایی راحت ،برای افرادی که اجاره نشین می باشند، هزینه کمتر ،فضا ی کمتر  و  همچنین دیگر نیاز به تغییر معماری داخل خانه ندارند ، حتی میتوان با یک جستجو ساده در داخل نت از قیمت آبنمای خانگی نیز مطلع شد.


تاریخچه آبنما


 اولین مستنداتی که در مورد آبنماها وجود داردمربوط  به 4000 سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. در ایران نیز باتوجه به وجود برخی  سرامیک‌ها در باغ‌ها و باغچه‌های بسیار قدیمی، پر واضح است که از آبنما در دکوراسیون باغ‌ها استفاده می گردید. سالهاست که انسان از تماشای جریان آب به وجد می‌آید و شگفت زده می‌شوند. دلیل این احساس زیبا هر چه که باشد، فرقی نمی‌کند، حقیقت این است که آبنماها، نقش بسیار مهمی در زندگی انسان‌ها و آرامش محیط طی سالها متمادی ایفا کرده‌اند، استفاده ریشه و اصل سنت آبنماهای غربی به یونان برمی‌گردد که هم شواهد باستان شناسی و هم کنده‌کاری‌های موجود بر گلدان‌ها، مدرکی بر این مدعا به شمار می‌روند.


ساخت آبنما


شما هم  تا بحال دوست داشته اید،که از  آبنمای صخره ای یا آبنمای درختی یا  آبنمای خانگی در خانه خود داشته باشید 
ساخت بعضی از آبنماها مثل آبنمای موزیکال ، آبنمای ریتمیک در خانه مشکل است ولی آبنماهای کوچک به راحتی قابل ساخت هستند .فقط کافیست با قطعات آبنما خانگی کوچک آشنا باشید که  شامل پمپ و شناور و لوله پلاستکی و گلدان یا زیر گلدانی و .......  می باشد.
از نکات مهمی که  برای ساخت آبنما خارج از منزل باید به آن توجه کرد، فضای مناسب  و هچنین سنجش گروه سنی و نکات ایمنی آن می باشد که حائز اهمیت است.


انواع آبنما


آبنما در جوامع امروزی به عنوان یک ایده و طرح برای دکور و یا دیزایین محیط استفاده می شود و بسه به نوع مخاطب ، محل نصب و زمان کار آبنماها تنوع محصول دارند .در این میان میتوان به آبنما باغی وخانگی،آبنما موزیکال ، آبنما میدانی ،آبنما کلاسیک و آبنما تصویری اشاره کرد و در ادامه با انواع آن آشنا خواهید شد.


1-آبنما موزیکال

از روح‏ نوازترین تفریحات، تماشای یک آبنمای موزیکال است.که به دو صورت میباشد :
-1حالتی که افکتها  تغییر وضعیت ‏میدهند و  میزان شدت آب خروجی پمپها  با شدت صوت موسیقی پخش شده در محیط تغییر ‏میکند.
2- حالتی که بر اساس ضرب آهنگ موسیقی مورد نظر، افکتها و شدت آب خروجی پمپها از قبل برنامه ‏ریزی ‏گردند.


2- آبنما میدانی

برای لطافت بخشیدن به فضاهای شهری می‏توان علاوه بر فضای‏ سبز از آبنما نیز استفاده کرد. دیدن حرکت آب وشنیدن صدای آب، به عقیده اکثر روان‏شناسان باعث ایجاد آرامش در انسان می‏شود.


3- آبنما کلاسیک

این آبنماها تمامی زیباییهای یک آبنمای موزیکال را دارد ولی به لحاظ محدودیت‏های مکانی، فاقد موسیقی می باشد.


4- آبنما باغی و خانگی
استفاده از چند آبنمای فانتزی کوچک در ویلاها ، باغها و یا منازل و پیچیدن صدای آب درخلوت آسایش انسان روح انسان را به پرواز در می‏آورد.

5- آبنما تصویری،پرده ای

این آبنما قادر است، تصاویر و نوشته ‏ها را با ریزش آب در هوا ایجاد نماید. این آبنما دارای نرم‏ افزاری قوی میباشد. این مدل آبنما در سه حالت کاری ،مذهبی (اجرای اذان و ادعیه)، رسانه ای(تبلیغات و پیام رسانی) و سرگرمی(اشکال متنوع و بازی آب و موسیقی) می‏تواند مورد استفاده قرار گیرد.


اصول طراحی و نصب آبنما


نکاتی که هنگام نصب باید به آن توجه نمود : زیر درخت نباشد ، حشرات و فضولات پرندگان و بطور کلی ذراتی که از درخت میریزد ،باعث آلودگی آب شده و موجب گرفتگی فیلترها و گلوگاه پمپ ها می گردد. 
نباید در مسیر بادهای شدید باشد: بادهای شدید باعث اختلال در الگوی ریزش آب آبنما شده و موجبات ریزش آب به بیرون از لبه های حوض اصلی را فراهم می کند ، از این رو ارتفاع ستون آب نباید بیشتر از فاصله نزدیک ، لبه حوض اصلی از فواره باشد. 
عمق منبع ذخیره آب: به منظور کاهش مصرف آب باید عمق آب تا حد امکان در سطح قابل قبولی ثابت باقی بماند. 
 محافظت توسط شبکه های آهنی: گودالها و حفرههایی که برای نصب تجهیزات آبنما در کف حوض ساخته میشوند می بایست توسط شبکه های آهنی پوشانده و محافظت شوند.
تخلیه و سرریز آبنما: به منظور تخلیه آسان آب و نظافت آبنما، سیستم تخلیه و سرریز آب باید تعبیه گردد.
  تأمین آب تازه: آبنما باید دارای لوله کشی ثابت برای تأمین آب تازه مورد نیاز و سیستم متعادل کننده اتوماتیک برای تنظیم دائم سطح آب و سیستم حفاظتی برای جلوگیری از خشک کار کردن پمپ در صورت نبودن آب در آبنما، به خصوص در مکانهای عمومی باشد. 
  امنیت کابلهای تغذیه برق: کابلهای برق داخل حوض باید درون داکتهای مخصوص قرار گیرند که این مسأله در مکان های عمومی بسیار مهم میباشد. 
انتخاب صحیح پمپ آبنما: پمپ های فواره ها باید با توجه به حداکثر توان مصرفی مورد نیاز و با در نظر گرفتن موقعیت محل نصب آن ها انتخاب شوند.


سخن پایانی


از آنجایی که فضای شهر، محیط زندگی شهروندها را تشکیل می‌دهد، لذا مدیران، طراحان و افراد متخصص می‌بایستی محیط را به گونه‌ای طراحی کنند که شرایط زندگی و زیست محیطی آن از "کیفیت مطلوب" برخوردار باشد. امروزه شهرها مانند شرکت‌ها با هم به رقابت می‌پردازند ، تلاش برای زیباتر شدن، کارآمد بودن و... باعث می شود، توجه جهانی، جذب گردشگر و بازار سرمایه و استعداد را به خود اختصاص دهند.امید است این مطالب کمکی به درک و تفهیم آبنما و انواع آبنما آن کرده باشد.

منبع : سایت آبنمازرین