چطور در مهارت سخنوری و فن بیان بهتر شویم؟

اکثر ما در طول زندگی سعی داریم مهارت ها خود را بهبود داده و وظیفه ای را که به عهده داریم به بهترین شکل ممکن به انجام برسانیم. اما حتما شما هم متوجه شده اید که در بسیاری از موارد، با تمام تلاش و سخت کوشی که برای بهبود مهارت خود انجام می دهیم، به پیشرفت و موفقیت مورد نظر دست پیدا نکرده و در گسترش توانمندی های خود دچار ایستایی و رکود می شویم. افزایش توانایی و مهارت در زمینه فن بیان، سخنرانی و مهارتهای ارتباطی نیز از این امر مستثنی نیست. در ادامه سعی خواهیم کرد دلایل این رکود و راه های مقابله با آنرا توضیح دهیم.


منطقه عملکرد و یادگیری

منطقه عملکرد و یادگیری

ما به طور کلی در زندگی برای انجام هر کار و وظیفه ای اعم از برنامه نویسی، معماری، وکالت، سخنرانی و یا مهارت فن بیان در دو منطقه عملکرد و یادگیری قرار داریم. افراد موفق و تاثیرگذار در هر یک از حوزه های کاری به طور حساب شده ای میان این دو منطقه در حال کنکاش و جابجایی بوده و میان این دو توازن برقرار می کنند.


منطقه عملکرد

منطقه عملکرد به منطقه ای گفته می شود که فعالیتها و بخش عملی کارهای ما در آنجا انجام می شود. در منطقه عملکرد، هدف انجام کار در همان لحظه و با بالاترین و بهترین کیفیت است. بعنوان مثال یک وکیل هنگامی که در دادگاه در حال دفاع از موکل خود می باشد در منطقه عملکرد قرار دارد. یک سخنران وقتی که قرار است در مقابل یک جمع صحبت کند در منطقه عملکرد قرار دارد. بدیهی است که هردو نفر باید بالاترین و بهترین عملکرد خود را ارائه دهند تا بتوانند به موفقیت در فعالیت خود دست پیدا کنند.


منطقه یادگیری

منطقه یادگیری به منطقه ای گفته می شود که در آن برنامه هایی برای پیشرفت اهداف و بهبود عملکرد طراحی می کنیم. در منطقه یادگیری بر روی مواردی که هنوز به آنها دست پیدا نکرده ایم تمرکز کرده و برای پیشرفت هرچه بیشتر و دستیابی به آنها برنامه ریزی و تمرین می کنیم. در منطقه یادگیری بر روی مشکلاتی که هنوز بر آنها‌ها فائق نیامده ایم تمرکز می‌کنیم. در منطقه یادگیری اشتباهات و خطاهایی که در هنگام انجام یک فعالیت رخ می دهد را مورد بررسی قرار داده و از آنها درس بگیریم.


علت اینکه بسیاری از ما خیلی پیشرفت نمی‌کنیم به این دلیل است که با وجود سخت کوشی‌هایمان، به صرف کردن بیشتر زمانمان در منطقه‌ی عملکرد تمایل داریم. این امر پیشرفت ما را با تاخیر مواجه خواهد کرد.

"دماستنیز" وکیل و یکی از بهترین سخنوران یونان باستان بود. او برای تبدیل شدن به بهترین سخنران یونان باستان، تمام وقت خود را برای اجرای سخنرانی ها و یا دفاعیات خود صرف نکرد چراکه اینها منطقه عملکرد او بودند. او قسمتی از وقت خود را صرف انجام فعالیتهای طرح ریزی شده، برای بهبود عمکرد خود کرد. در حقیقت او قسمتی از زمان خود را در منطقه یادگیری صرف آموختن و مطالعه در زمینه فعالیتهای مرتبط با تخصص خود کرد. او چون وکیل بود در کنار یادگیری قانون، فلسفه را نیز آموخت. او متوجه شد که در هنگام سخنرانی باید بتواند شنوندگان را جذب کرده و آنها را با خود همراه کند به همین دلیل متقاعد سازی و بازیگری آموخت.


در صورت تمایل می توانید مقاله چرا مخاطب به ما توجه نمی کند؟ را مطالعه بفرمایید.

برای اینکه از شر یک عادت عجیب که بالابردن غیر ارادی شانه‌اش بود خلاص شود، سخنرانی‌هاش را روبروی آینه تمرین می‌کرد، درحالی که یک شمشیر را از سقف آویزان کرده بود تا زمانی اگر شانه‌اش رو بالا برد، شانه اش صدمه ببیند و به این ترتیب توانست این عادت را ترک کرده و در حقیقت عملکرد خود را بهبود دهد. برای اینکه بتواند واضحتر صحبت کند هنگام سخنرانی در دهان خود سنگ میریخت و برای تقویت تن صدایش گاهی اوقات در مقابل اقیانوس تمرین می کرد. فعالیتهای "دماستنیز" در منطقه یادگیری بسیار متفاوت با منطقه عملکردی او بوده است.


دماستتر 

دماستتر

دکتر آندرس اریکسون این روش را "تمرین برنامه ریزی شده" می نامد. در این روش شما برای اینکه فعالیت خود در منطقه عملکرد را به بهترین روش انجام داده و آنرا در طول زمان پیشرفت دهید، مهارتهای جزئی ( زیر مهارت) مرتبط با فعالیت خود را تعیین کرده و با یک برنامه ریزی مناسب آنها را آموخته، تمرین کرده و بهبود می دهید. در سخنرانی و فن بیان این زیر مهارتها می توانند شامل روانشناسی، زبان بدن و مهارت های غیر کلامی، مطالعه مستمر در حوزه تخصصی خود، انجام تمرینات مرتبط با لحن و بیان مناسب، مخاطب شناسی و درک نیازهای آنها و غیره باشند. برای اینکه همواره در سخنرانی و فن بیان که منطقه عملکردی شماست پیشرفت کرده و در طول زمان دچار رکود و ایستایی نشوید باید در منطقه یادگیری برای زیر مهارتهای مرتبط با سخنرانی و فن بیان زمان و وقت بیشتری قرار دهید.


تحقیقات نشان می دهد که بعد از دو سال فعالیت در یک حرفه، معمولا اجرا در یک سطح بدون تغییر می ماند.


درستی این تحقیق در تدریس، پزشکی عمومی، پرستاری و رشته‌های دیگر نشان داده شده، و این زمانی‌ست که ما تصور می‌کنیم به اندازه کافی (درکار و فعالیت) خوب و توانمند هستیم. این‌جاست که ما وقت گذاشتن برای محدوده‌ی یادگیری را متوقف کرده و تمام زمان خود را بر روی انجام کار و انجام فعالیتمان متمرکز می‌کنیم. اما افرادی که زمانی را برای سپری کردن در منطقه یادگیری اختصاص می‌دهند همواره به بهبود و پیشرفت در فعالیت هایشان ادامه می‌دهند.


ادواردو برسانو مدرس مهارتهای آموزشی و سخنران TED در این ویدیو زیبا روشهای خلاقانه ای را برای انجام بهتر کارها آموزش می دهد. او برخی تکنیکهای مفید را به اشتراک می گذارد که به کمک آنها شما می توانید همیشه در فعالیتها و کسب و کار خود پویا و خلاق باشید. تماشای این ویدیو زیبا را از دست ندهید.

 منبع : virgool.io